کاربرد سولفات مس در کشاورزی و باغداری چیست سپاهان کشت | brassonline

کاربرد سولفات مس در کشاورزی و باغداری چیست سپاهان کشت | brassonline

امروزه معماران و طراحان از فلز مس در نمای خارجی ساختمان و هم دکوراسیون مدیران برتر صنعت آلیاژ کشور داخلی استفاده می‌کنند. استفاده از این فلز به اندازهآلومینیومرایج نیست و اکسید شدن مس طراحان را برای استفاده از آن دچار تردید می کند. از این فلز در ساخت اشیاء دکوراتیو، انواع مجسمه، جواهرات، وسایل روشنایی، ظروف آشپزخانه، خطوط انتقال آب و بخار آب در ساختمان، سیم ها، لوله های مسی، لوله کشی منازل و … استفاده می‌شود. آلياژهای متداول فلز مس به خصوص برنج، برنز، مس نيكل و مس نيكل نقره اهميت زیادی دارند. آلياژهای مس عموماً سرد كار بوده و تنها 10 درصد از آنها با روش ريخته گری تولید می شوند. آلیاژهای مس مانند آلومینیم به دو دسته آلیاژهای کارپذیر (نوردی) و ریختگی تقسیم می‌گردند.

  • اين فلز می تواند به علت قابليت انعطاف پذيری به صورت ورقه ای، سيم و لوله ای نیز شکل بگیرد.
  • معمولاً آفتابه‌ها را در زمستانها روی آتش و در تابستانها جلو آفتاب می‌گذاشتند تا آب درون آنها گرم شود.
  • در این بین شرکت کالسیمین با سهم ۴۰ درصدی از بازار صنعت سرب و روی در بورس را شاید بتوان بزرگترین شرکت گروه سرب و روی دانست.
  • اضافه کردن عناصر دیگر غیر از کربن، هرکدام خواص متفاوتی به فولاد می‌دهد.

درست مانند حل شدن نمک در آب، یکی از عناصر در دیگری فقط حل می‌شود. اما در برخی از آلیاژها، فلزها چنان در هم می‌آمیزند که آرایش ذرات آن‌ها دگرگون شده و یک ترکیب شیمیایی به دست می‌آید. برخی از این ذرات به هم می‌پیوندند و مجموعه‌هایی پدید می‌آورند که به آن‌ها دانه گفته می‌شود. همچنین اندازه دانه‌ها به عواملی همچون میزان حرارت داده شده به مواد تشکیل‌دهنده و سرعت سرد کردن آن‌ها بستگی دارد؛ در حقیقت هرچه مواد را سریع‌تر سرد کنیم، اندازه دانه‌ها ریزتر می‌شود. به این ترتیب، ریزی و درشتی دانه‌ها، در خواص بعدی آلیاژها تاثیرگذار است و از راه تنظیم میزان حرارت داده شده و سرعت سرد کردن می‌توان خواص مورد نظر را در آلیاژ ایجاد کرد.

ورق مس باهنر و 14 مورد مصرف آن

بيشترين مقدار مس توليدي مس در جهان در كشورهاي صنعتي به مصرف مي رسد و الگوي مصرف نهائي مس در اين كشورها تقريبا يكسان است. رنگ برنج از رنگ مس به قدری متفاوت است که تشخیص آن به راحتی امکان پذیر می باشد. یکی از راه های تشخیص این است که فلزی را که در دست دارید آن را خوب تمیز کنید به گونه ای که روی آن هیچ آلودگی وجود نداشته باشد. در بعضی از برنج ها درصد مس بیشتر می باشد و این مسئله باعث می شود رنگ برنج نارنجی ، قرمز و یا قرمز متمایل به قوه ای باشد. این نوع آلیاژ معمولا در ساخت جواهرات ، دکوراسیون منزل و ساخت لوله بکار می رود. صدها نوع ترکیب گوناگون در هر یک از این گروه‌ها وجود دارد.در این بخش می خواهیم نگاهی کلی به آلیاژهای برنج بیاندازیم.

آفتابه لگن برنجی

پس از مس و سرب و روی، نوبت به بررسی گروه آلومینیوم و محصولات آلومینیومی است. آلومینیوم به دلیل ویژگی‌های بی‌نظیری همچون مقاومت خوب در برابر زنگ‌زدگی و پوسیدگی، وزن کم، استحکام قابل قبول، قابلیت ساخت آلیاژهای کاربردی و غیره امروزه در اکثریت صنایع کاربرد دارد. صنایع هوافضا، خودروسازی، مواد غذایی، مصالح ساختمانی و غیره تنها تعدادی از این موارد است.

اگر پس از اكسیژن‌ زدایی مقداری فسفر باقی بماند تركیب سخت Cu3P تشكیل می‌شود كه استحكام و سختی برنز قلع‌ دار را افزایش می‌دهد. برنزهای قلع‌دار كارشده محكم‌ تر از برنج‌ ها هستند، مخصوصاً در شرایط كارسرد شده و مقاومت بیشتری به خوردگی دارند. جدول زیر تركیب شیمیایی، خواص مكانیكی و كاربردهای خاص آلیاژهای منتخب برنزهای قلع‌ دار را مشخص می‌كند.